Hírek

TÁJÉKOZTATÁS

 

Polgármester tájékoztatója

 

Polgármester tájékoztatója

 

            Az újság miért nem jelent meg.

Sajnálatos módon néhány hónapon keresztül szünetelt a Pákozdi Hírek megjelenése. Ezért a helyzetért ezúton kérek elnézést mindenkitől, hiszen tapasztalom a visszajelzésekből, érdeklődésekből, hogy nagyon sokan hiányolják a folyamatos tájékoztatást.

Természetesen ennek a helyzetnek is meg vannak az okai. Mégpedig – mint általában minden probléma esetén – az adott pénzügyi helyzetből ered az újság átmeneti szüneteltetése is, meg még jó néhány függőben maradt számla rendezése. Milyen okokról van szó? Ez két tényezőből ered:

1.       A múlt év során a költségvetés tervezésekor az állam részéről kötelezően előírták – mint elvárt bevétel - az iparűzési adó nagyságát. Az adott gazdasági környezetben azonban ez a bevétel nem teljesült, jelentősen kevesebb (10 milliót meghaladó mértékű kiesés) befizetésre került sor.

2.      A folyamatban lévő, és a megvalósult beruházások esetében a számlák utalásának egy része előfinanszírozással került kifizetésre. Ennek EU támogatási forrás összege közel 160 millió forint, amit ebben az évben utalnak ki számunkra. Ezt a 160 milliót meg kellett előlegeznünk.

Nos, akkora költségvetéssel rendelkező település, mint mi vagyunk, ilyen mértékű terhet csak nagy nehézségek árán tud levezényelni. Köszönöm az érintetteknek megértő türelmüket, a Hivatalban dolgozó munkatársaknak a feszített munkájukat, valamint a képviselők korrekt és támogató hozzáállását.

           

            Milyen pénzügyi helyzet várható idén.

Az előzőekből eredően jogos kérdés, hogy az idei évben mi várható. A jóváhagyott költségvetésünk már egy konszolidált gazdálkodást mutat. Ennek megvalósításához azonban több tényezőnek érvényesülnie kell. Nézzük, melyek ezek:

1.       Múlt év november közepére kaptuk azokat az első információkat, hogy milyen állami forrásokkal tudunk számolni. Ehhez kellett igazítanunk a helyi adóból származó bevételeink mértékét.

November végére kidolgoztuk azt, hogy milyen adókkal, és milyen adó mértékekkel tudjuk megoldani feladataink ellátását. Meg kellett emelnünk a helyi iparűzési adót, a kommunális adót, és az iparterületre bevezettük az építmény adót.

2.      Kezdeményeztük a banknál a kötvényünk tőketörlesztésének elhalasztását, továbbá a pályázati pénzeknél a 160 millió forint állami visszautalás felhasználásának lehetőségét, amit eredetileg a kötvénybe kellett volna visszapótolnunk. Erről a bankkal megállapodás született.

3.      A kettes pontban leírtak teljesülése esetén, éves szinten a bevételeink fedezik kiadásainkat. Az év első felében azonban mindenképpen szükségünk van banki segítségre a felhalmozódott kifizetési igények rendezésére. Ezt a bank felé az év második felében már ki tudjuk egyenlíteni.

4.      A megkezdett szennyvíz beruházáson kívül további fejlesztések megvalósítását csak akkor tudjuk realizálni, ha azok pénzügyi fedezete rendelkezésre áll. Ezeknél banki finanszírozást nem kívánunk igénybe venni. Megjegyzem: érdeklődés fejlesztésekhez terület igényre folyamatosan van, de konkrét, bevételt (tartós bérlet, megvásárlás) eredményező helyzet még nem alakult ki.

5.      Nagyon szigorú, takarékos költségvetéssel tudjuk a feladatainkat megoldani. Ez elvárás volt intézményeinknél, és a hivatalnál egyaránt.

A kötelező feladataink – óvoda, iskola – esetében az intézmények jelentős megtakarítást eredményező javaslatokat készítettek számunkra, és hajtanak végre.

A hivatalban létszám leépítéssel oldottuk meg a helyzet kezelését annak ellenére, hogy az ott dolgozókra rendkívül nagy munkateher hárul. Tulajdonképpen létszámbővítésre lenne szükség.

A kultúrház esetében a pénzügyi lehetőség nagyságát meghatároztuk, aminek kezeléséhez kértük az intézményvezető szakmai segítségét. Ennek hiányában a képviselő testület feladata lesz a működés kereteinek meghatározása. Itt jelezni kívánom, hogy egyértelműen az a cél, hogy egész évben működtetni tudjuk a kultúrát, és nem kívánjuk bezárni az intézményt. A működtetést kell valamilyen formában, racionális módon, a pénzügyi lehetőségekkel összehangoltan megoldanunk.

Mindenkinek be kell látnia, hogy az ország nehéz pénzügyi helyzete a családokat, és az önkormányzatokat is keményen érinti. Véget kell vetni a pazarló, bőkezűen osztogató államnak, önkormányzatnak. Hiszen minden kiadást az itt élő polgároknak kell megtermelni, kifizetni. Ezen belül a három legnagyobb terhet: a mérhetetlen nagyságba szökött államadósságot, a korrupcióban elfolyt százmilliárdokat, az indokolatlan túlköltekezéseket is a polgárok anyagi helyzete bánja. Hiszen ezért alacsonyak a jövedelmek, mert azzal mindjárt csökken a fizetések mértéke, illetve azért magas az adóteher egyén, és vállalkozás számára egyaránt. Sokan csodálkoznak, nem értik miért kerülnek szinte az ellehetetlenülés határára. Meg kell végre értenie mindenkinek, hogy ezt a rengeteg terhet mindenki nyögni fogja hosszú éveken keresztül, mert senki más nem fogja kifizetni helyettünk.

 

            Mi indokolja a helyi adó váltását.

Már korábbi alkalommal jeleztem, hogy a jelenleg érvényben lévő kommunális adót több szempontból igazságtalannak tartom. Igazságtalan, hiszen az 500 m2-es üres telekre is ugyanannyi az adó mértéke, mint az 1500 m2-es beépített telek esetében. Ráadásul a kommunális adó nem teszi lehetővé azt, hogy differenciáljunk akár elhelyezkedés, akár szociális szempontok érvényesülése alapján.

Múlt év novemberében döntöttünk arról, hogy a hivatal dolgozza ki egy új helyi adó, az építmény-, és telekadó rendeletre a tervezetet, ami felváltaná a kommunális adót. Ennek átlagos mértékét a jelenlegi kommunális adó összegéhez kívánjuk igazítani.

A hivatal az elemző munka megkezdéséhez minden érintett tulajdonos számára megküldte a kitöltendő nyomtatványokat. Sajnálatos módon a megadott határidőre nagyon kevesen küldték vissza a bevallásokat, amivel akadályozzák az elemző munka elvégzését. Ennek természetesen lehet olyan eredménye, hogy nem lesz képes a hivatal megalapozott anyagot előterjeszteni, ezért az új adót nem tudjuk időben jóváhagyni, ami miatt jövőre is maradni fog a kommunális adó.

Ahogy jeleztem, most alapadatokat gyűjtünk ahhoz, hogy konkrét számításokat lehessen végezni. Addig semmiféle megalapozott, konkrét információt nem tudunk mondani, hogy kit és milyen mértékben érint az új adó. Természetesen ennek megfelelően azok a híresztelések teljesen alaptalanok, amelyek a környezetben megjelentek.

Ahogy az állam által kivetett adókat sem kifogásolhatja senki, ugyanez vonatkozik az önkormányzati adókra is. Ezért kérek minden érintettet, hogy az adatszolgáltatásnak tegyen eleget. Az adók arra szolgálnak, hogy abból működtessen az állam, vagy az önkormányzat közösséget szolgáló feladatokat. Ingyen ebéd nincs. Minden szolgáltatás pénzbe kerül, amit ki kell fizetni. Ez érdeke minden hazánkban élő polgárnak, de egyben kötelessége ehhez hozzájárulni. Senki más nem fizeti meg, semmilyen más forrásból nincs pénz erre. Minden fizetni valót mi magunk termelünk meg. Annak a kérdése, hogy erre milyen rendező elv alapján gyűlik az adó, csak technikai kérdés. Nem lehet olyan összefüggésekbe keresni magyarázatot, hogy

·         egyszer már adóztam, miért kell abból még adót fizetnem

·         megépült házam, megvett telkem még egyszer fizessem ki.

Egy dologra már most, így előzetesen ígéretet tudok tenni: eszerint a meghatározásra kerülő adó mértéke átlagosan igazodni fog a kommunális adó mértékéhez. Tehát a köztudatban elterjedt mértékek nem igazak.

Egyúttal kérek mindenkit arra is, hogy ne hasonlítgassák az adó mértékeket más településekhez. Minden település adottságai másak, ezért ilyen jellegű összevetések irreálisak. Mondok példákat:

·         A mi óvodánk megérett arra, hogy újban gondolkodjunk, még máshol új, korszerű épülettel rendelkeznek. A mi iskolánk energetikai szempontból korszerűsítésre szorul, máshol ez nem igaz.

·         A település infrastruktúrája nálunk még hiányos, máshol ez nem okoz gondot.

·         Máshol folyamatosan odafigyeltek a karbantartási, felújítási és fejlesztési feladatokra, az ezekhez szükséges források biztosítására. Pákozdon ebből a szempontból 2002 októberéig nagy hátrányba kerültünk, amit gyors ütemben kell pótolnunk.

·         Nálunk az iskola üzemeltetése 51 % állami támogatással, és 49 % mi általunk hozzátett forrással működik. Ugyanez az óvoda esetében 30+70 %. Tudok olyan településekről, ahol ezek az arányok sokkal kedvezőbbek, és így több forrás marad más feladatok megoldására. Ezeknek is sokféle oka lehet.

·         Sajnos nem vagyunk olyan kegyes helyzetben, mint Budaörs, Százhalombatta, vagy éppen Szabadegyháza. Ezeken a településeken akkora iparűzési adó folyik be, hogy az ott élőknek az adóterhe sokkal kisebb, mint máshol.

Fontos tudni! Tájékoztatok mindenkit arról is, hogy a jelenlegi anyagi helyzet csak arra ad lehetőséget, hogy az óvoda, és iskola működése mellett minimális szinten lássunk el más feladatokat (kultúra, közterület fenntartás, utak karbantartása, kukák ürítése stb), amelyekre szintén jogos igény jelentkezik a lakosok részéről. Ezek rendezése szintén stabil bevételek esetén lesz teljesíthető a korábbiaknál magasabb szinten. Ehhez pedig az itt élők megértésére, támogató hozzáállására, sok pénzre van szükség. Megvalósításához tisztességgel elvégzett munkánkat – ide értve Hivatalt, Képviselő Testületet – tudom biztosítani a falu számára.

 

            Folyamatban lévő munkák.

Szennyvíz beruházás: A közbeszerzési eljárást az egyik nem nyertes cég megtámadta. A Közbeszerzési döntő Bizottság múlt év december 22-én hozta meg a határozatát, amelyben elutasította a kifogást. Ezt követően januárban köthettük meg a kivitelezési szerződést a nyertes konzorciummal. A nyertes fővállalkozói KÖZGÉP Zrt-Szabadics Kft konzorciuma, amelyhez székesfehérvári alvállalkozók 10 % feletti aránnyal lettek bevonva.

A kivitelező felé a munkaterület átadása január 31-én megtörtént. Ezt követően kezdődött meg a kiviteli tervek készítése, a közmű szolgáltatókkal az egyeztetések lefolytatása, valamint a további alvállalkozók kiválasztása. Pákozdon a Pannon Nívó Zrt végzi a tényleges kivitelezési munkákat.

Nagyon sok minden kérdésben érintettek lesznek az itt élők, ezért az alábbiakat feltétlenül tudni kell:

·         A kivitelezés során felvetődő lakossági észrevételek, panaszok, igények ügyében két főhöz fordulhatnak:

Az önkormányzat képviselője: Lukács József 06-30/993 2179

Pannon Nívó képviselője: Zámolyi István 06-30/466 4026

·         A munka ütemezetten kerül végrehajtásra. A munka alá vont utcák lakóit két héttel korábban tájékoztatni fogja a kivitelező a munkák megkezdéséről.

·         A házi bekötések pontos helyének meghatározását a kivitelező köteles lesz egyeztetni az ingatlan tulajdonosával. Erről írásban meg kell állapodnia a két félnek.

·         A kivitelező tájékoztatása szerint az egyes szakaszok kivitelezése úgy történik, hogy a munkaárok azonnal helyre legyen állítva olyan mértékig, hogy közlekedni lehessen rajta. Ez azt jelenti, hogy még aznap lezárják a munkagödröt, de legrosszabb esetben két napot vesz igénybe a helyreállítás. (Megjegyzem: én azért egyes szakaszokon ezt a vállalást nem tartom reális ígéretnek.)

Fontos tudni! A szennyvízhálózat kiépítésére 2003-ban készült el a tanulmányterv. Az ehhez készült költségbecslés, valamint az akkor érvényben lévő pályázati lehetőségek ismeretében határoztuk meg a lakossági hozzájárulás mértékét 220.000,- forintban (késedelmes befizetők, és részletfizetők esetében 260.000,- Ft) a társulat szervezése során, ami 2004 elején kezdődött. Azóta jelentős idő telt el, megváltoztak a pályázati feltételek, és pontos számítások állnak rendelkezésünkre. Ebből eredően a korábban kalkulált, és a lakosság részéről befizetett önerő nem fedezi a falu hozzájárulást. Ezért, valamint annak érdekében, hogy további befizetést (100.000 Ft feletti összeget minden érintett) ne kelljen a lakosoknak fizetni, hitellel oldjuk meg a hiányzó összeg biztosítását. Ennek megoldásában segít a Fundamenta Lakáskassza, akinek munkatársai szervezik a szerződéseket. A hitelre a fedezetvállalást, majd a törlesztést az üzemeltetést végző Fejérvíz Zrt biztosítja. Az üzemeltetésre, és a kezesség vállalására önkormányzatunk a Fejérvíz Zrt-vel megkötötte a megállapodást.

A másik fontos dolog az, hogy az üzembe helyezett szakaszokon a rákötések folyamatosan végezhetők. Ehhez az Ltp-s szerződéseknél lehetőség van 200.000,- Ft kamat-támogatott hitel igénylésére az OTP-nél. Javaslom az Ltp szerződéssel rendelkezőknek, hogy ezzel a lehetőséggel éljenek.

A rákötések gyors, és mielőbbi biztosítása minden érintettnek érdeke. Rövidesen jóváhagyjuk a talajterhelési rendeletet, aminek következtében ott, ahol biztosított a rákötés, de ez nem történik meg jelentős talajterhelési díj kivetésével számolhatnak. Ráadásul a Környezetvédelmi Hivatal folyamatosan ellenőrizni fogja azt, hogy a szippantással lett-e elszállítva a keletkezett szennyvíz. Ezt viszont a tulajdonosnak számlával kell igazolnia, egyébként bírságot kell fizetnie. Természetesen ezek a rendelkezések csak a csatornával ellátott ingatlanokra vonatkoznak.

Kerékpárút kivitelezés: A kerékpárút kivitelezésének folytatásához a szükséges feltételeket biztosítottuk. Ennek értelmében a legalapvetőbb feltétel a határidő hosszabbítás vonatkozásában az Államot képviselő Irányító Hatóság hozzájáruló nyilatkozatát megkaptuk.

A munkaterület visszaadása a kivitelező részére április 4-én megtörtént. A kivitelezésnek szerződés szerint június 30-ra el kell készülnie. Ezen belül összehangoltuk a szennyvíz, és a kerékpárút kivitelezését. A két kivitelező között létrehoztuk a megállapodást arról, hogy a garanciális feltételeket hogyan kezelik egymás között. Ilyen módon levédtük azt, hogy olyan helyzetbe kerüljünk, hogy a két kivitelező egymásra háríthassa a garanciális problémákat.

Két kérdés, amiről sok félreértés kering:

1.       Mindkét kivitelezőt köteleztük a kivitelezői szerződésben a garanciavállalásra, és a két kivitelezés összehangolására. Mindkét kivitelező köteles 60 hónapig a garanciát vállalni, és az esetleges meghibásodások javításának fedezetére a 60 hónapra a kiviteli költség 10 %-át letétbe kell helyeznie. Ebből fedezni tudjuk a helyreállításokat, amennyiben azt a kivitelező nem végzi el.

2.      A kerékpárút elkészült szakaszain csak átsajtolással lehet a szennyvíz csöveket keresztülvinni. Természetesen előfordulhat olyan eset, amikor a talajviszonyok ezt nem teszik lehetővé. Ott viszont a helyreállításnak 100 %-os minőségben kell megtörténnie, hiszen ez már garanciális kérdés. Megjegyzem: a térkő burkolat pontosan azért előnyös mert ezzel a helyreállítás megoldható. (Például ezért készül a Táncsics utcában is térkő, mert egyébként a DRV kicseréltette volna a teljes ivóvíz vezetéket. A térkő esetleges bontása, majd annak helyreállítása viszont nem okoz gondot számukra.)

 

 

 

 

Takács János

 

Vissza